צחי כנעןZtachi knaan
מטופלים מספריםמידע שימושיהרצאותייעוץ לספורט אפקטיביאיבחון מטאבוליהתוכנית להרזיה
CountEat.Calories - אפליקציית אייפון: שיטה חדשה, פשוטה ומדויקת לספירה קלורית

כמה פעמים התבוננתם בשאריות הפיצה שכרגע אכלתם ושאלתם את עצמכם כמה קלוריות היא "עלתה" לכם? ומה לגבי ארוחות הקציצות והאורז שאכלתם אצל ההורים, העוגה שנישנשתם בבית הקפה או מנת הנודל'ס שהזמנתם למשרד?

ספירת קלוריות היא שיטה מיושנת ומסובכת. רוצים לדעת כמה צרכתם ולרזות בצורה פשוטה יותר? ככה עושים את זה.

כמה כפות של שמן יש בחביתה?

אם אתם מנסים לרזות או לפחות לשמור על משקלכם, אתם כבר יודעים שאם תצרכו פחות קלוריות (ולא פחות מ 1200 קלוריות ליום),  תרדו במשקל, או לפחות לא תעלו.

גם אם אתם יודעים לבחור במזון המתאים לכם, הבריא עבורכם, ומבינים שפרוסת לחם מלא עם טחינה או אבוקדו עדיפה על פני בורקס, השאלה היא, איך תדעו בדיוק כמה קלוריות צרכתם במשך היום?

אכן, קשה לדעת. לפי השיטה הקיימת נספרים רכיבי הארוחה: כף גבינה, פרוסת לחם, ביצה, כפית שמן. שיטה מאוד מסורבלת לחישוב, בעיקר כשצריך לחשב בעזרתה מזון מורכב, כמו משולש פיצה, קשה מאוד לדעת כמה גבינה פוזרה על הפיצה או בכמה שמן השתמשו לרוטב העגבניות. וכמה ביצים וקמח השתמשו להכנת פשטידת הבצל. ומה לגבי 'ארוחת בוקר ישראלית' טיפוסית? גם לי, כדיאטן מנוסה, קשה להעריך בכמה כפות שמן טוגנה החביתה, וכמה כפות גבינה היו בצלחת.

לעבוד לפי האינטואיציה

השיטה החדשה שהמצאתי היא כלי חדשני ופטנט עולמי רשום המגדיר שפה חדשה ופשוטה. קוראים לה 'שיטת הקטגוריות' והיא מתבססת על חמש קבוצות של ערכים קלוריים.
כל מה שצריך לעשות לאחר כל ארוחה, זה לבחור את הקטגוריה הקלורית  שלדעתכם היא המתאימה לארוחה שאכלתם.

קטגוריה כמות קלוריות לארוחה השלמה
1 0-200
2 201-500
3 501-800
4 801-1200
5 מעל 1200

רוצים לנסות? ענו על השאלות הבאות:

  1. מהי הקטגוריה המתאימה לארוחת בוקר שמכילה שלוש פרוסות לחם עם גבינה, חביתה וסלט ירקות
    בשמן זית? (200-500 היא התשובה הנכונה)
  2. ומה מתאים לארוחת צהרים שיש בה נתח חזה עוף בתוספת אורז וירקות מבושלים?
    (500-800 היא התשובה הנכונה).

נכון פשוט? לא חייבים לדייק ובעיקר לא צריך לדאוג: מתברר שרובנו יודעים להעריך בצורה די מדויקת מהי הקטגוריה המתאימה לכל ארוחה, וגם עבור נישנוש קטן כמו 3 עוגיות וכוס קפה
(0-200 כמובן).

ומה עכשיו? נחשב את "ממוצע הקטגוריה": אם, לדוגמא, הגדרתם את ארוחת הצהריים שלכם כקטגוריה 4 (800-1200 קלוריות), יתווספו 1000 קלוריות לסך הקלוריות היומי. מתברר כי הערך הקלורי היומי באמצעות שיטת הקטגוריות דומה להפליא (10%±) לחישוב הערך הקלורי המדויק הנערך ע"י איש מקצוע.

אפשר כעת, לחשב בפנקס קטן, בטבלת אקסל או להוריד את  אפליקציית האייפון.

מה תעשו בנתונים שצברתם? אפשר כמובן לפנות לייעוץ תזונתי, אבל ממש לא חייבים. כי אם אתם רוצים לרזות, אתם כבר מבינים שהדרך היחידה לעשות זאת היא להוציא יותר קלוריות מאשר לצרוך, ושמאזן קלוריות שלילי על פני השבוע הוא הדרך הנכונה.

  • בימים אלו נערך מחקר המשך במסגרת מכבי שירותי בריאות ובית החולים בלינסון.

בהצלחה!

גיליון אקסל לחישוב קלורי בשיטת הקטגוריות. להורדה לחצ/י כאן  
CountEat.calories - אפליקציית אייפון להרזיה. להורדה לחצ/י כאן

 

*הכתבה המלאה פורסמה באתר OnLife